RODO           

logologo
logo
logo
Dokumenty szkoły

 

 



   ROK SZKOLNY 2018/2019   



 

Łomianki moje miasto

Uczniowie naszej szkoły znów wzięli do ręki aparaty fotograficzne. Tym razem w ramach projektu              z geografii przygotowali wystawę fotografii „Łomianki moje miasto”. Temat obszerny, ale ciekawy. Prace przedstawiają nie tylko środowisko przyrodnicze naszej małej ojczyzny, ale budynki, wydarzenia kulturalne i inne.

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Żyj zdrowo

Okres poświąteczny to czas wielu postanowień w zakresie zdrowia i żywienia. W  ramach projektu profilaktycznego „ Trzymaj formę” uczniowie naszej szkoły przygotowali plakaty przypominające zasady zdrowego żywienia. Zwrócili również uwagę na aktywność fizyczną, która jest tak ważna                 w utrzymaniu zdrowia naszego organizmu.

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Zmiany stanu skupienia

Okres zimowy to częste zmiany temperatury, a tym samym zmiany stanu skupienia wody. Uczniowie klas czwartych w ramach lekcji przyrody przygotowali prezentacje opisujące te zjawiska. Przypomnieli również nazwy procesów powodujących występowanie wody w trzech stanach skupienia

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


DOŚWIADCZENIA

W ramach przedmiotów przyrodniczych uczniowie przeprowadzają obserwacje oraz doświadczenia.

Poznają zasady bezpieczeństwa w czasie pracy oraz jak należy je prawidłowo dokumentować.

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


 

Obserwacje przyrodnicze

Każde wyjście poza teren szkoły jest doskonałym pretekstem do przeprowadzenia obserwacji terenowych. Idąc przez miasto obserwujemy krajobraz kulturowy –miejski. Podróżując po najbliższej okolicy możemy zaobserwować zmiany wprowadzone przez człowieka. Widzimy krajobraz rolniczy lub przemysłowy. Idąc na wycieczkę do lasu poznajemy krajobraz naturalny. Przyglądając się dokładniej możemy także zauważyć ślady naszej historii. Tak więc każde wyjście  z domu, szkoły to ważne źródło informacji przyrodniczej.

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Znaczenie lasu

Mieszkamy w pobliżu lasu- Puszczy Kampinoskiej, 30% powierzchni naszego kraju zajmują lasy. Mijamy drzewa w drodze do szkoły. Czy pamiętamy jak las jest ważny? Nasi uczniowie przygotowali plakaty przypominające nam korzyści jakie daje nam las. Pamiętajmy o tym…

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


 

Jaką choinkę wybrać?

 

Okres przedświąteczny stawia przed nami częsty dylemat – jaką choinkę będziemy dekorować w domu. Uczniowie klas ósmych postanowili zmierzyć się z tym problemem. Przygotowali plakaty, na których przedstawili argumenty na korzyść drzewka sztucznego i żywego. Znając wady i zalety każdego wyboru możemy podjąć przemyślaną decyzję.

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


 

1 grudnia 2018 - Światowy Dzień Walki z AIDS

 

1 grudnia na całym świecie odbywają się konferencje, spotkania, akcje społeczne i wydarzenia kulturalne, podczas których mówi się o profilaktyce, o walce z AIDS i o pomocy chorym.

Symbolem tego dnia jest czerwona wstążka.

Co to jest AIDS? Co wywołuję tę chorobę, jak się można zarazić? Jak z nią żyć i jak ważna jest profilaktyka? Na te i wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć uczniowie klas ósmych. Wiemy,       że Afryka to kontynent z dużą liczbą chorych, a jak jest w Europie?

AIDS czyli zespół nabytego niedoboru odporności to nadal groźna choroba – zwłaszcza w naszym regionie, Europie Wschodniej, gdzie liczba zakażeń wciąż rośnie.

Polscy eksperci coraz częściej mówią, że naszym największym problemem jest niska wykrywalność,     a więc zbyt mała liczba osób, które poddają się testom na obecność wirusa HIV. Leki, które ułatwiają chorym na AIDS codzienne funkcjonowanie, już istnieją.

 

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Ameryka Indiańska

„Ameryka Indiańska” to temat ostatniego spotkania  w ramach projektu Fundacji Art. „ Akademia Odkrywcy im. Tony Halika”

Warsztaty prowadził pan Dominik Baca – podróżnik, żeglarz i pilot wycieczek. Opowiadał jak zrodziła się jego pasja do Ameryki Południowej oraz prezentował zrobione przez siebie zdjęcia z licznych podróży.

Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali opowieści o życiu, ubiorze, tradycjach i obrzędach dzikich plemion amerykańskich.  Prowadzący przedstawił również krótki film pokazujący ostatnich „ dzikich „ Indian, którzy nie mieli bezpośredniego kontaktu z cywilizacją.

Uczniowie wykorzystując metodę burzy mózgów odpowiadali na pytanie – co możemy zaczerpnąć od dzikich plemion indiańskich.

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


 

Różne metody zdobywania wiedzy

Zdobywać i utrwalać wiedzę można na różne sposoby. Uczniowie klas piątych przygotowali modele komórek w ramach powtórzenia wiadomości. Wykorzystali do tego różnego rodzaju materiały.

Gratulujemy kreatywności.

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


 

Zanieczyszczenie środowiska

Popularnym tematem jest wpływ człowieka na różne sfery Ziemi. W miesiącach jesiennych i zimowych częstym tematem naszych rozmów jest smog i jak z nim walczyć.

Nasi uczniowie przygotowali prace, jak człowiek zmienia środowisko naturalne i jak te zmiany oddziaływują na człowieka. W jaki sposób wpływamy na atmosferę, hydrosferę, biosferę czy litosferę. Czy to zjawisko można ograniczyć?

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


 

Światowy Dzień Głodu, Światowy Dzień Żywności

W 16  października obchodziliśmy Światowy Dzień Głodu, Światowy Dzień Żywności. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły przygotowali plakaty informujące, co to jest głód, gdzie występuje, jakie są jego przyczyny i skutki.

Większość z nas na szczęście nie doświadcza tego zjawiska, jednak dużym problemem jest marnowanie żywności. Nasi uczniowie przygotowali informacje również na ten temat.

... ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


AKADEMIA ODKRYWCY IM. TONY HALIKA – IRAN

W ramach projektu: Akademia Odkrywcy im. Tonego Halika dnia 16 października gościliśmy w naszej szkole panią Agnieszkę Stryczek – podróżniczkę. W spotkaniu uczestniczyły klasy Ib, Ic oraz IIIa i IIIb. Tematyką warsztatów był Iran. Uczniowie dowiedzieli się, gdzie położony jest ten kraj, jakie panują w nim normy społeczne i religijne. Dzieci zobaczyły również jak wygląda wnętrze irańskiego domu, ulica, sklep czy restauracje. Podczas warsztatów mali podróżnicy nauczyli się pić herbatę z zachowaniem zasady trzymania kostki cukru w ustach. Atrakcją było przymierzenie kolorowych chust, jakie noszą irańskie kobiety i białych tunik, noszonych przez mężczyzn.


AKADEMIA ODKRYWCY imienia TONY HALIKA

Świat w zasięgu ręki w ramach Akademii Odkrywcy imienia Tony Halika. Klasa 4b wzięła udział w warsztatach podróżniczych i muzycznych odbywających się w Centrum Kultury w Łomiankach. Podróżowaliśmy po japońskich metropoliach, próbowaliśmy najróżniejszych japońskich potraw i poznawaliśmy kulturę oraz zwyczaje tego niezwykłego kraju. Było ciekawie i pasjonująco. Usłyszeliśmy wiele opowieści  płynących z kraju kwitnącej wiśni i zobaczyliśmy ciekawe filmy i zdjęcia.

 


NORDIC WALKING

Uczniowie naszej szkoły preferują aktywny wypoczynek dlatego we wtorek 16 października skuszeni piękną pogodą i oraz walorami złotej polskiej jesieni klasa VIb postanowiła wybrać się do Parku Kampinoskiego na spacer z „kijkami”. Wraz z przewodnikiem oraz  instruktorem Nordic Walking z Fundacji KiM udaliśmy się żółtą i niebieską trasą na szlak prowadzący na Motylowe Łąki, który należy do ścieżki edukacyjnej „Wokół Opalenia. ”. Jest to ekosystem łąk zamieszkały przez rzadkie gatunki motyli dziennych. Podczas wycieczki dowiedzieliśmy się dlaczego Kampinoski park Narodowy jest taki unikatowy oraz innych ciekawych informacji dotyczących tego miejsca i jego historii.

 

 

 

 


ZDROWE ŚNIADANIE

Dobrze dobrana i zbilansowana dieta każdego dnia ma wpływ na nasze zdrowie – samopoczucie, kondycję fizyczną
i umysłową. W miniony czwartek
11 października 2018 r. uczniowie klasy 2b przygotowali zdrowe kanapki na drugie śniadanie. Podczas lekcji przypomnieliśmy sobie zasady higieny oraz zdrowego odżywiania. Przeprowadziliśmy również konkurs na najciekawszą kanapkę. Wszystkie kanapki wyglądały i smakowały znakomicie.
Małgorzata Tomczyk

 

 

 


POTWÓR ŚMIECIOWY

W pierwszym tygodniu października, podczas zajęć lekcyjnych klasa 2b omawiała tematy związane z ekologią, segregowaniem odpadów, recyklingiem. Wykonaliśmy również POTWORA ŚMIECIOWEGO, żeby pamiętać o tym jak ważne jest dbanie o środowisko. Od tej pory będziemy szczególnie zwracać uwagę na to, aby wszystkie śmieci lądowały w koszu do tego przeznaczonym.
 

 


WYSTAWA FOTOGRAFII „Kampinoskie pejzaże”

W ramach współpracy z Kampinoskim Parkiem Narodowym  możemy podziwiać kolejną wystawę fotografii na szkolnych korytarzach.  Tytuł wystawy to  „Pejzaże Kampinosu”.

Autorami zdjęć są: Grzegorz Okołów, Agnieszka Czarnocka, Tomasz Hryniewicki, Ewa Kacperek, Adam Ławnik, Anna Antosik.

 

 

 

 


EKOLOGICZNY TRANSPORT

Uczniowie naszej szkoły mogli dziś zapoznać się z ekologicznym środkiem transportu – czyli elektrycznym autobusem, który jest obecnie testowany w naszej gminie.

Na przejażdżkę nowym środkiem transportu zaprosił naszych uczniów  Pan Burmistrz Tomasz Dąbrowski, który wprowadził dzieci w świat nowych ekologicznych technologii. Na  liczne pytania dzieci odpowiadali Burmistrz Dąbrowski, Burmistrz Rusiecki oraz Prezes Komunikacji Miejskiej Łomianki Bogdan Marcińczyk.

 

 

 

 

 


ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT

4 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zwierząt. Na co dzień mamy do czynienia ze zwierzętami. A co nam dają zwierzęta?

Towarzystwo, wierność, opiekę, pomoc, czynny odpoczynek – spacery, odprężenie, dumę,  poczucie odpowiedzialności czy rozrywkę

Jedne lubimy bardziej, drugie mniej. O jedne dbamy bardziej, o innych zapominamy.

A co my dajemy zwierzętom, jak o nie dbamy?

Na to pytanie każdy niech odpowie sam.

Uczniowie naszej szkoły pamiętają nie tylko o swoich pupilach , ale również o tych w przytulisku. Dlatego też zbierają karmę dla tych zwierząt.

Akcja trwa do 11 października 2018 roku.

Każdy jeszcze może pomóc pieskom i kotkom ze schroniska.

 

 

 

 


EKOLOGIA

Dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat. W wieku przedszkolnym zadają tysiące pytań i gromadzą uzyskiwaną wiedzę w określone schematy. Jednym z nich jest EKOLOGIA. Dzieci w okresie szkolnym przynoszą te informacje do grupy i konfrontują z innymi i nagle okazuje się, że różnice w posiadanych informacjach, zachowaniach rodziców i ich samych są ogromne. U Jasia segreguje się śmieci, używa ekologicznych toreb i protestuje przeciw wycince drzew w sąsiednim parku. Natomiast rodzice  Marysi nie używają toreb wielokrotnego użytku i za każdym razem, gdy robią zakupy w supermarkecie, biorą nowe reklamówki, bo mogą się przydać, w lesie łamie się gałęzie na ognisko, zdarzyło się ukraść choinkę na święta. Pani nauczycielka nie bardzo wie jak wytłumaczyć Jasiowi, dlaczego Marysia nie jest do końca winna temu, że nie wie, co to znaczy ekologia.

Dlatego w naszej szkole w dniach 3 i 4 października odbywają się warsztaty ekologiczne dla klas 1-5

 

Oksana Kotormus

Podobny obraz

 

 


GRA MIEJSKA

 

 

W czwartek 13 września 2018r. klasy IIa i IIb udały się do Kampinoskiego Parku Narodowego, aby uczestniczyć w Grze Miejskiej . Zajęcia zostały przygotowane i poprowadzone w ramach projektu Akademia Młodego Odkrywcy. Uczniowie rozwiązywali zadania i świetnie się przy tym bawili, integrowali i współpracowali. Emocji dodawała również mała rywalizacja między klasami, a na koniec na wszystkich czekała słodka niespodzianka i piękny plakat.

Małgorzata Tomczyk

 

 


Akademia Odkrywcy im. Tonego Halika - Meksyk

 

W ramach projektu: Akademia Odkrywcy im. Tonego Halika dnia 14 września 2018r. gościliśmy w naszej szkole Panią Katarzynę Biernackę – speleolog, podróżniczkę, dziennikarkę i odkrywcę jaskiń. W spotkaniu uczestniczyły klasy Ia, Ib, Ic oraz IIa, IIb i IIc.

Tematyką warsztatów był Meksyk. Uczniowie dowiedzieli się gdzie ten kraj się znajduje na mapie, jaki jest tam klimat i co ciekawego można tam zobaczyć. Najbardziej fascynująca była ilość pięknych motyli, a także koniki polne, które są dla Meksykan przysmakiem. Nauczyliśmy się również kilku słów w języku hiszpańskim. W drugiej części spotkania uczniowie przygotowali piękne plakaty o Meksyku.

 

 

 

 

 



ROK SZKOLNY 2017/2018



 

 

Zakończenie projektu „Przez siedem kontynentów”

   

15 czerwca w Centrum Kultury w Łomiankach odbyło się zakończenie projektu podróżniczego „Przez siedem kontynentów”. Było wręczenie nagród w konkursie plastycznym „Dookoła świata”, słodki poczęstunek oraz warsztaty muzyczne, na których zaprezentowane zostały instrumenty z różnych stron świata. Było ciekawie i wesoło.

                                                                                                                    B.Żukowska, E.Staniszewska

 


 

SPŁYW DOLINĄ RZEKI WKRY

 

W czerwcu  klasy VII wzięły udział w spływie  kajakowym na trasie Borkowo- Kosewo. Pod czujnym okiem instruktorów pokonaliśmy dystans ok. 10 km. Frajda była tym większa, że mieliśmy możliwość wodowania kanu wykonanego w kwietniu  przez uczniów , którzy brali udział w warsztatach szkutniczych organizowanych przez Fundację KiM.  Mogliśmy sprawdzić swoje umiejętności, zmierzyć się z ze swoimi słabościami a jednocześnie podziwiać „Dolinę Wkry”, która jest jedną z najciekawszych atrakcji przyrodniczych Mazowsza.

Monika Ogrodnik, Bożena Żukowska

 

(więcej zdjęć)

 


 

Jako szkoła promująca zdrowie oferujemy wszystkim aktywny wypoczynek. Uczniowie chętnie uczestniczą w takich akcjach.

12 czerwca  siódmoklasiści uczestniczyli w spacerze z kijkami po Puszczy Kampinoskiej organizowanym wspólnie z Fundacją KiM. Wraz z przewodnikiem z Kampinoskiego Parku Narodowego udaliśmy się w kierunku Opalenia podziwiać  „Motylowe łąki”. Jest to ekosystem łąk zamieszkały przez rzadkie gatunki motyli dziennych. Możemy tu spotkać modraszka telejusa, modraszka nausitousa, czerwończyka nieparka, czerwończyka fioletka i inne. Są to gatunki chronione.

Pogoda dopisała, humory też.

                                                                                                                                                      B.Żukowska

 

(więcej zdjęć)

 


 

W tym roku szkolnym zakończyliśmy zbiórkę makulatury , plastikowych nakrętek po napojach oraz zużytych baterii. Przyczyniamy się tym samym do ochrony przyrody oraz pomagamy innym.

Zebrana makulaturę przekazaliśmy na akcję prowadzoną przez Caritas Polska – RODZINY POLSKIE RODZINOM SYRYJSKIM.

Plastikowe nakrętki przekazaliśmy Żoliborskiemu Stowarzyszeniu Dom – Rodzina – Człowiek, która przeznacza zebrane nakrętki na pomoc potrzebującym.

Zużyte baterie przekazaliśmy firmie Reba.

Dziękujemy wszystkim, którzy aktywnie brali udział w zbiórce w tym roku szkolnym i zachęcamy pozostałych uczniów do włączenia się w akcje prowadzone na terenie szkoły.

                                                                                                                                      B.Żukowska

                                                                                                                                      B.Lisowska

   

 


 

Warsztaty ekologiczne

 

4 czerwca uczniowie klas V – VII wzięli udział w warsztatach ekologicznych na temat zanieczyszczeń powietrza. Celem zajęć było podniesienie świadomości na temat odpowiedzialności każdego z nas za środowisko i jak nasze działania je zmieniają.

Prowadząca przypomniała źródła zanieczyszczeń powietrza, oraz wyjaśniła co oznacza popularne ostatnio słowo „ smog”.Przedstawiła mechanizm powstawania tej groźnej dla naszego zdrowia sytuacji. Po obejrzeniu krótkich spotów na ten temat rozpoczęła się dyskusja o sposobach zmniejszenia częstotliwości występowania tego zjawiska oraz jak należy się zachować, kiedy jest się świadkiem świadomego zanieczyszczenia powietrza. Co każdy z nas może zrobić, aby smog nie powstawał. Prowadząca przedstawiła również rozwiązania  walki ze smogiem z innych krajów.

                                                                                                                                    B.Żukowska

 

(więcej zdjęć)

 


 

„Przez siedem kontynentów”

 

25 maja uczniowie klas siódmych uczestniczyli w kolejnych  zajęciach w ramach projektu „Przez siedem kontynentów”. Było to spotkanie z Tomaszem Grzywaczewskim,  jednym z trzech podróżników biorących udział w wyprawie „Long Walk Plus Expedition”.

Trasa podróży wiodła z Jakucka na Syberii przez tajgę, Buriację, Mongolię, Pustynię Gobi, Chiny, Tybet, Himalaje, Nepal,  Indie do Kalkuty. Ekspedycja  trwała 6 miesięcy.

To wyprawa śladami książki Sławomira Rawicza „Długi Marsz” opisującej historie ucieczki grupy więźniów z sowieckiego łagru w 1941 roku. Uciekinierzy pieszo przebyli dystans z Jakucka do Kalkuty.

Uczestnicy współczesnej wyprawy drogę tę przebyli stosując różne możliwości podróżowania. Był etap wodny – spływ rzeką Leną, pieszy od Jeziora Bajkał do granic Mongolii. Przez Mongolię była to wyprawa konna, a resztę wyprawy pokonali rowerami.

Uczniowie z zainteresowaniem słuchali o przeżyciach uczestników, spotkaniach z mieszkańcami odwiedzanych krajów, kuchni, zwyczajach i ciekawostkach. Prowadzący chętnie odpowiadał na liczne pytania uczniów.

                                                                                                                           B. Żukowska

 

(więcej zdjęć)

 


 

Europejski Dzień Parków Narodowych

 

Europejski Dzień Parków Narodowych obchodzony jest w rocznicę utworzenia pierwszego parku narodowego w Europie – parku Sarek w Szwecji ( 24.05.1909 r).

Obecnie w Europie jest 250 parków narodowych, w tym 23 w Polsce. Zajmują one 1% powierzchni naszego kraju.

Większość parków narodowych w Polsce powstała w drugiej połowie XX wieku. Najstarszym jest Białowieski Park Narodowy ( 1947),

a najmłodszym Park Narodowy Ujście Warty ( 2001). Dziesięć z naszych parków położonych jest w górach lub na pogórzu. Dominują parki leśne (62% powierzchni wszystkich parków zajmują lasy), wyjątkiem są  parki Woliński i Słowiński, w których dominują wody oraz Biebrzański Park Narodowy z torfowiskami. Jedynym parkiem, w którym nie zobaczymy lasów jest Ujście Warty.

Dla nas najważniejszym jest Kampinoski Park Narodowy, którego jesteśmy sąsiadami. Jest on unikalny ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo stolicy kraju – Warszawy. Teren parku został ukształtowany w okresie polodowcowym co sprawia, że występuje tu duże zróżnicowanie środowisk.

Wyspy i ławice dały początek wydmom, a w dawnych korytach i starorzeczach wytworzyły się obszary bagienne. Duża różnorodność siedlisk sprawia, że w parku można spotkać wiele gatunków roślin i zwierząt. Symbolem parku jest łoś – największy ssak występujący w puszczy.

W ramach lekcji geografii uczniowie klas VII, pracując w grupach metoda projektu, przygotowali prezentacje multimedialne o polskich parkach narodowych. Wynikami swojej pracy podzielili się z młodszymi kolegami.

                                                                                                                                         Bożena Żukowska

 

(więcej zdjęć)

 


 

Konkurs fotograficzny „ Puszcza Kampinoska w obiektywie”

 

W kwietniu i maju  uczniowie naszej szkoły brali udział w szkolnym konkursie fotograficznym „Puszcza Kampinoska w obiektywie”. Mogli  w nim wziąć udział wszyscy uczniowie. Przedmiotem konkursu  były  prace fotograficzne wykonane samodzielnie dowolna techniką.

Celem konkursu było budzenie zainteresowania własnym regionem oraz zachęcenie uczniów i ich rodziców do wycieczek po Kampinoskim Parku Narodowym oraz rozwijanie wrażliwości na potrzebę ochrony przyrody. Dzięki powszechnemu dostępowi do technologii informatycznej uczniowie mogli wykorzystać nowoczesne źródła do prezentacji własnych obserwacji. Fotografowanie w plenerze       to również jedna z form aktywnego wypoczynku.

 

Do konkursu przystąpiło 41 uczniów.  Jury wyłoniło zwycięzców w trzech kategoriach:

W kategorii klas  1-3 zwyciężył Michał Zaręba-Malewski z klasy I b

W klasach 4-5   pierwsze miejsce zajął  Michał Przywitowski  z V b

Zwycięzcą w klasach  6-7 został  Mateusz Mazurek z VII a.

Dodatkowo jury przyznało wyróżnienia:

Julia Mazurek IV a

Jan Czapigo VI b

Anna Majchrzak VII a

Gratulujemy wszystkim uczestnikom  i zapraszamy na pokonkursową wystawę fotografii.

                                                                                                                         Bożena Żukowska

                                                                                                                         Bożena Lisowska

 

(więcej zdjęć)

 


 

„Dookoła świata”

 

Poznaliśmy już wyniki konkursu plastycznego „Dookoła świata” organizowanego przez Fundację Art.

I miejsce – Wiktor Zaleski VII b

II miejsce -  Oliwier Siekański   IV c

III miejsce – Laura Derwiszyńska VII a

IV miejsce - Małgorzata Majchrzak   V b

          Pola Mazurczak  VI a

Zwycięzcom gratulujemy.

Wręczenie nagród odbędzie się 15 maja 2018 roku w Centrum Kultury w Łomiankach.

A oto nagrodzone prace.

 

 


 

W kwietniu uczniowie klas siódmych uczestniczyli w warsztatach szkutniczych organizowanych przez Fundację KiM. W ramach zajęć uczniowie od podstaw wykonali kanu. Relację z warsztatów przedstawiliśmy wcześniej. Poniżej zamieszczamy efekt ich pracy.

 

 


 

W dniach 16-18 maja 2018 roku uczniowie klas 7b i 7c wzięli udział w wyjeździe na zieloną szkołę na Pojezierze Mazurskie.

Jest to jeden z ważniejszych regionów turystycznych naszego kraju. Uczniowie naszej szkoły mogli naocznie poznać walory turystyczne tego regionu, zarówno przyrodnicze jak i kulturowe.  Region o rzeźbie młodoglacjalnej pochodzącej z ostatniego zlodowacenia oferuje turystom urozmaiconą rzeźbę, liczne jeziora oraz lasy.

 

Pojezierze Mazurskie  kilkakrotnie zmieniało przynależność państwową, ścierały się tu  różne wpływy etniczne, kulturowe i religijne.  Co sprawia, że jest to region bardzo ciekawy również dla miłośników historii. Możemy tu podziwiać miedzy innymi liczne zamki krzyżackie.

Uczestnicy zwiedzali między innymi zamek w Nidzicy – wybudowany przez Krzyżaków w XIV wieku w stylu gotyckim. Mieści się tam muzeum Ziemi Nidzickiej oraz Bractwo Rycerskie Komturii Nidzickiej.

 

Ciekawym miejscem, które zwiedzaliśmy jest Olsztyn, ważny ośrodek gospodarczy, edukacyjny i kulturowy Pojezierza Mazurskiego. Miasto bardzo ciekawe dla zwiedzających . W granicach administracyjnych miasta obecnie znajduje się 15 jezior, a 21% powierzchni miasta stanowią lasy.

W Olsztynie część swojego życia spędził nasz słynny astronom – Mikołaj Kopernik. Możemy zwiedzać jego dawną siedzibę – Zamek Kapituły Warmińskiej, gdzie możemy zobaczyć słynna tablicę astronomiczną wyrysowaną na ścianie zamkowego krużganku. Służyła do obserwowania Słońca oraz wyznaczania równonocy wiosennej i jesiennej.

 

Na warsztatach rycerskich uczniowie mogli się dowiedzieć, jak wyglądało życie codzienne rycerzy. Mogli przymierzyć stroje, zapoznali się z ówczesną bronią. Sami mogli doświadczyć prób zręcznościowych, strzelania z łuku czy kuszy.

W chwilach wolnych od zwiedzania uczniowie aktywnie spędzali czas. Brali udział w zabawach integracyjnych, turniejach sportowych, uczestniczyli w zawodach na orientacje oraz ćwiczyli swoje umiejętności kulinarne oraz zasady zdrowego żywienia. Wszystkie te zajęcia są elementem programów profilaktycznych realizowanych w naszej szkolę – „Trzymaj formę”, „Stop paleniu papierosów”.

                                                                                                               Monika Ogrodnik, Bożena Żukowska

(więcej zdjęć)

 


 

Nasza szkoła  współpracuje z Fundacją Promocji Rekreacji „KiM”. Działa ona na rzecz edukacji z zakresu ochrony przyrody i dziedzictwa kulturowego. Skupia się na rekreacji ruchowej ze szczególnym uwzględnieniem kajakarstwa i nordic walking. Fundacja organizuje warsztaty szkutnicze, spacery po Puszczy Kampinoskiej, spływy kajakowe oraz spacery ornitologiczne.

W dniach 24-27 kwietnia uczniowie klas siódmych wzięli udział w warsztatach szkutniczych. Po zapoznaniu się z krótka instrukcją budowy kajaków uczniowie przystąpili do pracy pod bacznym okiem instruktora. Z zaangażowaniem wykonywali powierzone im zadania. Efekty ich pracy można zobaczyć na załączonych zdjęciach.

 

(więcej zdjęć)

 


 

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie plastycznym „ Dookoła świata” organizowanym przez Fundację Art w ramach projektu „Przez siedem kontynentów”.
Uczniowie wykonywali rysunek lub formę przestrzenną dowolną techniką na temat związany z podróżami. Sugerowaną inspiracją pracy były tematy spotkań, w których uczestniczyli lub dowolny związany z podróżami.

 

 


 

AUSTRALIA – MAGICZNE ULURU

 

W ramach projektu edukacyjnego „Przez siedem kontynentów”, dofinansowanego przez Gminę Łomianki, dnia 11 maja 2018r. odbyły się w naszej szkole kolejne warsztaty, w których wzięły udział klasy pierwsze i drugie. Tym razem tematem przewodnim była Australia i jej magiczne Uluru. Spotkanie było prowadzone przez antropologa i etnografa kultury, panią Anitę Czerner – Lebedow. 

 

Dzieci słuchały z ogromnym zainteresowaniem o tym najmniejszym, a zarazem magicznym kontynencie, jego bogatej florze i faunie oraz otaczających go tysiącach wysp. Mogliśmy podziwiać i poczuć zapach prawdziwych liści eukaliptusa, a także posłuchać o wyjątkowych zwierzętach. Najbardziej zadziwiły nas ciekawostki o torbaczach: kangurze i koali oraz wombacie. Próbowaliśmy sobie wyobrazić kangurka wielkości fasoli oraz tego dorosłego, utrzymującego się na samym ogonie. Koala natomiast ma dosyć specyficzną dietę, zwłaszcza kiedy jest dzieckiem… Nie chcielibyśmy być chyba na jego miejscu.

 

Magiczne Uluru jest świętym miejscem dla miejscowych Aborygenów. W jaskiniach u podnóża skały znajduje się wiele malowideł ściennych techniką „kropka w kropkę”. Na zakończenie warsztatów mogliśmy stworzyć własne dzieła metodą aborygenów. Spotkanie było bardzo udane.

 

(więcej zdjęć)

 


 

Uczniowie klasy VII b zainspirowani wystawą fotografii „Zwierzęta Puszczy Kampinoskiej” przygotowali prezentacje na temat wybranych zwierząt. Przedstawili w nich charakterystykę wybranych zwierząt oraz ciekawostki dotyczące danego gatunku. Wykonane prezentacje przedstawili na forum klasy.

                                                                                                                                             Bożena Lisowska

(więcej zdjęć)

 


 

Nasza szkoła bierze udział w projekcie edukacyjnym UNICEF „ zaWODY dla AFRYKI”. Będzie on realizowany w ramach zajęć z przedmiotów przyrodniczych.

Celem projektu jest przekazanie uczniom wiedzy na temat wody w życiu człowieka ,uświadomienie dzieciom i młodzieży, iż są regiony świata, gdzie dostęp do wody jest ograniczony.  Ważnym zadaniem jest również kształtowanie postaw proekologicznych związanych z oszczędzaniem wody.

Ze względu na  dużą wagę tego problemu ustanowiono  Światowy Dzień Wody, który obchodzimy 22 marca. Uczniowie naszej szkoły pamiętali o tym wydarzeniu wykonując plakaty.

 


 

Europejski Dzień Parków Narodowych obchodzony jest w rocznicę utworzenia pierwszego parku narodowego w Europie – parku Sarek w Szwecji (24.05.1909 r).

Obecnie w Europie jest 250 parków narodowych, w tym 23 w Polsce. Zajmują one 1% powierzchni naszego kraju.

Większość parków narodowych w Polsce powstała w drugiej połowie XX wieku. Najstarszym jest Białowieski Park Narodowy ( 1947), a najmłodszym Park Narodowy Ujście Warty ( 2001). Dziesięć z naszych parków położonych jest w górach lub na pogórzu. Dominują parki leśne ( 62% powierzchni wszystkich parków zajmują lasy), wyjątkiem są  parki Woliński i Słowiński, w których dominują wody oraz Biebrzański Park Narodowy z torfowiskami. Jedynym parkiem, w którym nie zobaczymy lasów jest Ujście Warty.

Dla nas najważniejszym jest Kampinoski Park Narodowy, którego jesteśmy sąsiadami. Jest on unikalny ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo stolicy kraju – Warszawy. Teren parku został ukształtowany w okresie polodowcowym co sprawia, że występuje tu duże zróżnicowanie środowisk.

Wyspy i ławice dały początek wydmom, a w dawnych korytach i starorzeczach wytworzyły się obszary bagienne. Duża różnorodność siedlisk sprawia, że w parku można spotkać wiele gatunków roślin i zwierząt. Symbolem parku jest łoś – największy ssak występujący w puszczy.

W ramach lekcji geografii uczniowie klas VII, pracując w grupach metoda projektu, przygotowali prezentacje multimedialne o polskich parkach narodowych. Wynikami swojej pracy podzielili się z młodszymi kolegami.

                                                                                                                                         Bożena Żukowska

 


 

23 kwietnia 2018 roku klasa 3b wybrała się do Kampinoskiego Parku Narodowego na spacer ornitologiczny. Uczniowie w skupieniu słuchali opowieści pana przewodnika z fundacji KIM, rozróżniali i nazywali wyodrębnione z dźwięków przyrody odgłosy poszczególnych ptaków.

 

 


 

23 kwietnia 2018 roku 16 uczniów klas IV-VII wzięło udział w ogólnopolskim konkursie wiedzy na temat ekologii i ochrony środowiska  EKOTEST. Celem konkursu jest promowanie postaw ekologicznych wśród uczniów oraz zwiększenie ich świadomości wobec współczesnych zagrożeń środowiska naturalnego.

Z niecierpliwością czekamy na wyniki.

                                                                                                                                           Bożena Żukowska

 

 


 

Wystawa fotografii „Zwierzęta Puszczy Kampinoskiej”

 

Dzięki współpracy z Kampinoskim Parkiem Narodowym uczniowie naszej szkoły mogą oglądać w kwietniu  wystawę fotografii „Zwierzęta Puszczy Kampinoskiej”

Autorami zdjęć są Tomasz Hryniewicki i Grzegorz Okołów – pracownicy Kampinoskiego Parku Narodowego oraz Anna i Jan Bober.

Na wystawie możemy oglądać 40 zdjęć przedstawiających różne gatunki z jakże bogatej fauny występującej na tym terenie. Urozmaicony krajobraz parku zapewnia środowisko życia dużej liczbie organizmów, począwszy od dużych np. łoś a skończywszy na komarach.

Ocenia się ,że na tym terenie może występować ponad 16 tys. różnych gatunków zwierząt. To właśnie ze względu na bogactwo fauny park wszedł w skład Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

 

(więcej zdjęć)

 


 

22 kwietnia Dzień Ziemi

 

Dzień Ziemi  to najbardziej znane ze świąt ekologicznych. Często przy tej okazji przypominamy sobie jak człowiek negatywnie oddziaływuje  na środowisko i jakie z tej działalności wynikają skutki.

Ostatnio bardzo dużo rozmawiamy o zmianach zachodzących w atmosferze, sprawdzamy sytuację smogową. A może korzystniej byłoby zmienić nawyki zamiast klimatu. Uczniowie naszej szkoły już to wiedzą. Aby przypomnieć to innym przygotowali plakaty informacyjne.

Dzień Ziemi  jest  też dobrym pretekstem do spędzenia wolnego czasu w inny sposób. Zachęcam do wyjścia z pracy, domu, szkoły i poszukiwań przyrody w lesie, parku lub zasięgu wzroku. Zwróćcie uwagę na drzewa, które co dzień mijacie, sprawdźcie co rośnie w nietypowych miejscach (poszukajcie drzewa na dachu garażu, roślin wyrastających z murów czy pęknięć w asfalcie) i podzielcie się z nami tymi obserwacjami.

                                                                                                                                  Bożena Żukowska

  

 

Uczniowie naszej szkoły okazali się bacznymi obserwatorami. Oto wyniki ich pracy.

 

(więcej zdjęć)

 


 

1 kwietnia to Międzynarodowy Dzień Ptaków.

 

Dzień ten ustanowiono w 1906 roku, a jego celem jest zwrócenie uwagi na zagrożenia przed jakimi stoją ptaki oraz zachęcanie ludzi do zaangażowania się w ich ochronę.

 

W dniach od 20 do 23 marca w ramach zajęć świetlicowych i ze współpracą z lokalną fundacja KIM odbyła się akcja budowania domków lęgowych dla ptaków. Dzieci miały możliwość zbudowania od podstaw domków z użyciem przeznaczonych do tego sprzętów. Budki zostały kolorowo ozdobione i zawieszone na placu zabaw oraz drzewach w najbliższej okolicy naszej szkoły. " Gdy ktoś ptaki nęka, spotka go udręka" " Jeśli lubisz słodkie trele, zostań ptasim przyjacielem" " Kiedy wiosną bzy, akacje rosną ptasie populacje" " Nawet wandal chodzi struty kiedy milkną pasie nuty".

 

 

(więcej zdjęć)

 

 


 

22 marca obchodzimy Światowy Dzień Wody

 

Każdy wie, że należy oszczędzać wodę. Ale dlaczego? Woda jest składnikiem wielu organizmów, dzięki niej możemy żyć, to środowisko życia wielu roślin i zwierząt.  Tylko 3 % wody na Ziemi to wody słodkie, pozostałe to słone wody oceanów. Najwięcej wody słodkiej zgromadzonej jest w lodowcach i lądolodach. Rzeki i jeziora zawierają 0,007 % całkowitych zasobów wody słodkiej. Mimo to są podstawowym źródłem wody w codziennym życiu.

Średnio w Polsce każdy z nas zużywa w codziennym życiu ok. 150 litrów wody na dobę. A ty ile zużywasz? Zastanów się, co możesz zmienić?

Dziś na świecie ok.  800 mln osób nie ma dostępu do czystej wody. Wpływa na to wiele czynników      np. susze, huragany, nadmierne zużycie, zanieczyszczenia. To z kolei sprawia, że kraje te słabiej się rozwijają.

Oszczędzając wodę na co dzień, chronimy jej  zasoby w Polsce oraz wpływamy na jakość środowiska na całym świecie.

                                                                                                                                Bożena Żukowska

 


 

Wiosna

 

20 marca rozpoczęła się astronomiczna wiosna. W tym dniu dzień jest równy nocy, a  Słońce dokładnie wschodzi na wschodzie i zachodzi na zachodzie. Jest to dzień równonocy wiosennej.

21 marca przywitaliśmy kalendarzową wiosnę.

Kiedy tylko pojawia się pierwsze wiosenne słońce, poprawia się nam humor i chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Idąc na spacer do parku, lasu czy na łąkę zauważamy, że przyroda jest coraz bujniejsza i pachnąca.

Uczniowie naszej szkoły są bacznymi obserwatorami zmian zachodzących w przyrodzie. Przedstawili to zjawisko wykonując  wiosenną oś czasu.

Uczniowie klas czwartych wyruszyli w teren z aparatami fotograficznymi w poszukiwaniu wiosny w Łomiankach. Wkrótce poznamy efekty ich detektywistycznej pracy.

Uczniowie klasy VII c wykorzystali ten dzień na integrację. Gry planszowe to bardzo dobry pomysł na wspólne spędzenie czasu.

                                                                                                                         Bożena Żukowska

(więcej zdjęć)

 


 

Na lekcjach przyrody, geografii, biologii, kole biologicznym czy ekologicznym uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, mogą również rozwijać swoje zainteresowania. Przygotowują plakaty, prezentacje i modele, które następnie przedstawiają kolegom.

Bożena Żukowska

Bożena Lisowska

(więcej zdjęć)

 


 

W ramach zajęć przyrody i biologii realizowane są programy profilaktyczne „ Trzymaj formę”   i „ Stop paleniu papierosów”. Uczniowie dyskutują na lekcji na temat szkodliwości nałogów oraz jak należy dbać o zdrowie. Na podsumowanie przygotowali plakaty i prezentacje.

                                                                                                                             Bożena Lisowska

                                                                                                                             Bożena Żukowska

(więcej zdjęć)

 


 

Na lekcjach przyrody i biologii uczniowie omawiają zasady zdrowego żywienia oraz układają jadłospisy zgodnie z zasadami zbilansowanej diety. Wyszukują informacje z różnych źródeł, w jakich artykułach spożywczych występują niezbędne witaminy i mikroelementy ( regulatory pracy naszego organizmu). Zachęcamy uczniów do uczestnictwa w przygotowaniu domowych posiłków z zachowaniem zasad zdrowego żywienia.

                                                                                                                     Bożena Lisowska

                                                                                                                      Bożena Żukowska

(więcej zdjęć)

 


 

Na lekcjach geografii i przyrody uczniowie przygotowali plakaty przedstawiające ciekawe i warte zwiedzania miejsca w Polsce i na świecie. Oto kilka propozycji.

(więcej zdjęć)

 


 

Omawiając środowisko przyrodnicze Polski, szczególną uwagę poświęciliśmy formom ochrony przyrody. Uczniowie przygotowali plakaty o parkach narodowych Polski. Najczęściej wybierali Kampinoski Park Narodowy położony w pobliżu naszej szkoły.

 

                                                                                                                    Bożena Żukowska

(więcej zdjęć)

 


 

13 marca 2018 roku 31 uczniów klas I-VII naszej szkoły wzięło udział w Ogólnopolskim Konkursie Przyrodniczym „Świetlik”. Wyniki poznamy w maju. Liczymy na sukcesy.

 


 

Uczniowie naszej szkoły biorą udział w projektach: „ Przez siedem kontynentów” – dla uczniów starszych i „Akademia Odkrywcy im. Tony Halika”- dla uczniów młodszych organizowanych przez Fundację Art.

Projekty składają się z cyklu spotkań z polskimi podróżnikami, odkrywcami i naukowcami, popularyzującymi swoje pasje w programach telewizyjnych i audycjach radiowych. Wykładowcy to autorzy artykułów w prestiżowych czasopismach podróżniczych oraz autorzy i wydawcy książek o tej tematyce. Podczas spotkań z dziećmi wykorzystują autorskie zdjęcia , filmy, nagrania dźwiękowe i eksponaty przywiezione z podróży.

(więcej zdjęć)
 

SZKOŁA PODSTAWOWA nr 2 w Łomiankach                                                                                                                                                                                                                                                     

oficjalna strona internetowa

 

ul. Partyzantów 31, 05-092, Łomianki

 

telefon: 22 888 97 20

e-mail: sp2dabrowa@edulomianki.pl

 

Polityka cookies i prawa autorskie

Elementy cookie używane na stronie służą do zapamiętywania wybranych pozycji w menu oraz czasu odświeżania okien POPup pojawiających się na stronie.

Elementy graficzne wykorzystane na stronie są chronione prawem autorskim, a ich wykorzystywanie bez pozwolenia autorów jest zabronione.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone ©