RODO  

logologo
logo
Świetlica - dokumentyŚwietlica_aktualności_Plan zajeć świetlicyNasza_świetlica_
Dokumenty szkoły
Zawody sportowe
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA SPORTOWE
ZAJĘCIA SPORTOWE
Zawody sportoweDodatkowe zajęcia sportowe
Informacja o zajęciachZajęcia rozwijające zainteresowaniaZajęcia z innowacji pedagogicznych
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
Konkursy - kalendarzKonkursy - nasze sukcesy


   ROK SZKOLNY 2019/2020   



 

Czas na teorię…

Po zajęciach z doświadczeniami przyszedł czas na zajęcia teoretyczne. Uczniowie rozwiązywali zadania z zakresu nauk przyrodniczych. Było to doskonałe powtórzenie zdobytej wiedzy, jak również przygotowanie do zbliżającego się konkursu przyrodniczego. Uczniowie pracowali w grupach, co sprawiało, że czas płynął szybko, a zadania były rozwiązane w krótszym czasie niż przewidziano. 

Przed nami kolejne wyzwania.

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Żarłoczny roztwór

Kolejne zajęcia KMO poświęcone były obserwacji przebiegu reakcji pomiędzy substancjami zawierającymi metale o różnej aktywności.

Uczniowie przygotowali niebieskie roztwory siarczanu (VI) miedzi (II) do których dodawali niewielkie ilości soli: azotanów lub chlorków. Następnie do tak przygotowanych naczyń wkładali rulon z folii aluminiowej.

Tam gdzie były chlorki rulony powolutku były roztwarzane, ponieważ chlorki niszczyły ochronną warstwę tlenków, którymi pokryta była folia aluminiowa. W wyniku zachodzących procesów jony miedzi z roztworu przeszły w postać metaliczną i jako ciemnoczerwony osad zbierały się na dnie naczynia.

                                                                                                                      Kamila Jagieło

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA


Siarkowy zawrót głowy,

czyli reakcje chemiczne i zjawiska fizyczne z siarką w roli głównej.

 

Na zajęciach ogrzewaliśmy siarkę, zmieniając ją w brunatną, gęstą ciecz i szybko chłodziliśmy obserwując powstanie tzw. siarki plastycznej.

Dodatkowo ogrzewaliśmy mieszaninę żelaza i siarki. Niesamowite wrażenie zrobiło to, że po chwili pojawia się w naczyniu żar, który stopniowo „ogarnia” całość i zmienia się zupełnie postać wcześniejszej mieszaniny– powstaje szare ciało stałe: siarczek żelaza.

                                                                                                                      Kamila Jagieło

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Pisanie prądem oraz wywoływanie tekstu w oparach amoniaku

Kolejne zajęcia KMO zgodnie z zapowiedzią poświęcone były pisaniu. Tym razem uczniowie pisali litery tworzące pewne hasło. Wykorzystywali do tego  reakcje chemiczne zachodzące pod wpływem prądu (różowe litery) lub pomiędzy oparami amoniaku i substancją, której roztworu używali do zapisu na papierze (niebieskie litery).

Mam nadzieję, że uda się tym razem odczytać hasło, które ułożyliśmy – jest na ostatnim zdjęciu (na niektórych kartkach umieściliśmy dodatkowo litery pomocnicze, ponieważ nasze różowe i niebieskie nie zawsze były intensywne i dobrze widoczne).

                                                                                                                      Kamila Jagieło

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Eksperymentujemy dalej…..

Na zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze uczniowie wykonywali kolejne doświadczenia. Tym razem poznawaliśmy zjawisko konwekcji na przykładzie doświadczenia „ Rakieta” oraz przekonaliśmy się, jakie czynniki podtrzymują spalanie. Aby to potwierdzić, uczniowie wykonali eksperyment „ Gaśnica”. Przypomnieliśmy sobie również podobieństwa i różnice między spalaniem i oddychaniem.

                                                                                                                                         B. Żukowska

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Pismo niewidzialne?

Tym razem klubowicze używali nietypowego „atramentu” (soku z pomarańczy lub octu winnego) żeby zapisać fragment zaszyfrowanego tekstu. Następnie „wywoływali” litery nad płomieniem świecy. Niejedna kartka z wiadomością została puszczona z dymem 😊, ale w końcu udało się wszystkie litery ułożyć w całość.

Czy udało się Wam rozszyfrować tekst – jest na końcu załączonych zdjęć?

O niestandardowym pisaniu jeszcze będzie…

                                                                                                                      Kamila Jagieło

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Balonowy szaszłyk

Na dzisiejszych zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze uczniowie zadali sobie pytanie. Czym łatwiej jest przebić nadmuchany balon – wykałaczką czy pomarańczą. Przy tak zadanym problemie badawczym hipoteza jest oczywista. Odpowiemy wykałaczką. Tak też myśleli uczniowie. Jednak po przeprowadzeniu doświadczenia, nie potwierdziliśmy tej hipotezy. To przy udziale soku zawartego w skórce pomarańczy balony pękały bardzo szybko. A co z wykałaczką? Zobaczcie sami….

                                                                                                                                           B. Żukowska

..ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Konstruujemy Kubkofon

 

Tym razem wyszliśmy poza salę 216, żeby zrobić i wypróbować własne KUBKOFONY.

Uczniowie użyli kubków styropianowych i tekturowych. Jako „kabli” łączących kubkofony używali: sznurka, gumowej żyłki do bielizny lub żyłki wędkarskiej. Testowali więc różne nośniki dźwięku, długość „kabla”, tworzyli układy bardziej złożone: jeden nadawca i dwóch odbiorców.

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Czy może się coś palić i się nie spalić???

 

Na kolejnych zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie próbowali spalić chusteczkę higieniczną, ściereczkę kuchenną oraz sztuczne banknoty. Wszystko wcześniej namoczone w mieszaninie wody i denaturatu, a następnie zawieszone na własnoręcznie zrobionym stelażu… (niestety też w jednym przypadku doświadczył przemiany chemicznej 😊).

Staraliśmy się znaleźć odpowiedz na pytania: czy to była przemiana chemiczna, czy fizyczna?

 

No i jeszcze obejrzeliśmy nasze produkty po krystalizacji cukru i soli.

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Detektyw

Kolejne zajęcia rozwijające zainteresowania z przyrody za nami. Uczniowie metodą badawczą poszukiwali skrobi w artykułach spożywczych. Swoje działania dokumentowali na karcie doświadczenia. Ćwiczyliśmy nie tylko zdobywanie wiedzy poprzez doświadczenia, ale również współpracę w grupie.  Uczniowie określali problem badawczy, hipotezę oraz na podstawie wyników zapisywali wnioski.

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 

 

 

 


KLUB MŁODEGO PRZYRODNIKA

Za nami pierwsze zajęcia rozwijające zainteresowania z przyrody.

Ustaliliśmy zasady pracy, przypomnieliśmy sobie zasady bezpieczeństwa i rozpoczęliśmy pracę….

Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach: we wtorki uczestniczą na zajęciach uczniowie klas VI, w piątki uczniowie klas VII.

Na pierwszych zajęciach przypomnieliśmy sobie budowę mikroskopu oraz zasady pracy z nim. Wykonywaliśmy preparaty świeże  oraz dokumentowaliśmy  nasze obserwacje.

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Kultura krajów anglojęzycznych

Pod koniec września w kilku stanach USA obchodzony jest „Native American Day”. W związku z tym na ostatnich zajęciach z kultury krajów anglojęzycznych rozmawialiśmy o rdzennych mieszkańcach Ameryki.

Uczniowie poznali nazwy największych i najbardziej charakterystycznych plemion indiańskich, dowiedzieli się jak i z czego zbudować wigwam oraz tipi. Ponadto nauczyli się odczytywać indiańskie pismo obrazkowe, a nawet podjęli próbę napisania własnego opowiadania przy użyciu piktogramów.

Zajęcia prowadzone są w języku angielskim i odbywają się w każdą środę w godz.  13:50 – 14:35.

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Klub Młodego Odkrywcy ciąg dalszy

Tym razem praktycznie wszystkie zespoły wykonywały krystalizację soli, lub cukru (w barwionej wodzie). Była też filtracja, i trochę mieszania.

Niestety mamy pierwsze straty w słoikach 😊 i rozlany różowy syrop cukrowy….cudownie pachnący watą cukrową….

Na efekty musimy poczekać… cały tydzień. Zobaczymy się czy się udało.

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 

 


Pierwsze Zajęcia Rozwijające Zainteresowania dla klas siódmych się odbyły 😊

Co się zadziało?

  • Po pierwsze nazywamy się: Klub Młodego Odkrywcy (KMO).
  • Po drugie jesteśmy już klubem zarejestrowanym w bazie klubów Centrum Nauki Kopernik.
  • Po trzecie określiliśmy twarde zasady pracy na zajęciach!!!
  • Po czwarte przeszliśmy do pracy – na początek podstawowe techniki laboratoryjne: odmierzanie, ważenie, mieszanie i sączenie oraz ogrzewanie.

cdn….

Kamila Jagieło

...ZDJĘCIA  ...Znalezione obrazy dla zapytania SPORT IKONA

 


Szkoła Podstawowa Nr 2
z Oddziałami Dwujęzycznymi
im. Ireny Szewińskiej
w Łomiankach
                                                                                                                                                    
                                                                                             

ul. Partyzantów 31, 05-092, Łomianki

telefon: 22 888 97 20

e-mail: sp2dabrowa@edulomianki.pl

oficjalna strona internetowa

 

Polityka cookies i prawa autorskie

Elementy cookie używane na stronie służą do zapamiętywania wybranych pozycji w menu oraz czasu odświeżania okien POPup pojawiających się na stronie.

Elementy graficzne wykorzystane na stronie są chronione prawem autorskim, a ich wykorzystywanie bez pozwolenia autorów jest zabronione.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone ©