RODO  

logologo
logo
Świetlica - dokumentyŚwietlica_aktualności_
Dokumenty szkoły
Zawody sportowe
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA SPORTOWE
ZAJĘCIA SPORTOWE
ZAJĘCIA SPORTOWE
ZAJĘCIA SPORTOWE
Zawody sportoweDodatkowe zajęcia sportowe
Zajęcia rozwijające zainteresowaniaZajęcia z innowacji pedagogicznych
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
Konkursy - kalendarzKonkursy - nasze sukcesyKonkursy - aktualności

ROK SZKOLNY 2020/21


 

Program EKOszkoły 

 

Nasza szkoła przystąpiła do programu EKOszkoły, który zachęca młodych ludzi do angażowania się w ochronę środowiska. Uczy postaw proekologicznych, zachęca do zmniejszenia śladu środowiskowego przez dzieci oraz wyjaśnia, na czym polega zrównoważony rozwój. 

 

 

 

 


 

„Z ekologią za pan brat”

 

Ekologia to słowo, które bardzo często słyszymy w mediach, Internecie i innych miejscach. Ale czy wiecie co ono oznacza, jak należy się zachować aby być eko?

Na te i wiele innych pytań odpowiadali uczniowie uczestniczący w szkolnym konkursie ekologicznym.

Największą wiedzą wykazali się:


 

  1. Zuzanna Cerynger , Olga Kowalczyk, Anna Półtorak
  2. Maria Wiernicka, Oliwier Siekański,
  3. Victoria Baranowska, Daria Kopytek

 

 

Gratulujemy zwycięzcom, a pozostałych uczniów zachęcamy do udziału w kolejnej edycji.

 


 

„Lekcje z klimatem”

 

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w spotkaniu online organizowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska we współpracy z naukowcami Uniwersytetu Warszawskiego.

Webinar odbył się 22 kwietnia z okazji obchodów Dnia Ziemi. Poruszono w nim tematykę zmian w klimacie oraz zagadnienia związane z ochroną naszego środowiska.

B.Ż.

 


 

Bądź EKOlogiczny 

 

Uczniowie naszej szkoły podjęli dyskusję, co to znaczy być ekologicznym? Jakie zachowania są prawidłowe, a które należałoby zmienić? W tym celu zdecydowali się przeprowadzić kampanię informacyjną dla swoich rówieśników oraz wszystkich, którzy chcieliby wprowadzić zmiany w swoim  w swoim życiu. 

Oto efekty ich pracy.

B.L., B.Ż.

     

 


 

Sprzątanie Świata

 

Akcja sprzątanie Świata nie mogła odbyć się w tradycyjnej formule ze względu na obostrzenia epidemiczne. Ale czy to jest przeszkoda, aby wziąć udział a akcji. Jak widać nie. Nasi uczniowie idąc na spacer zbierali napotkane po drodze śmieci. Tym samym wzięli udział w tej ważnej akcji, pokazując jak należy dbać o środowisko i otaczającą nas przyrodę. Brawo.

Zachęcamy do takich działań przez cały rok

B.Ż., B.L.

 


 

Zwierzęta Ameryki Południowej

 

Pani Małgorzata Zdziechowska zabrała nas w podróż po ośrodkach rehabilitacji zwierząt znajdujących się w różnych częściach Ameryki Południowej. Zaprezentowała, na czym polega praca wolontariusza w takim ośrodku oraz przedstawiła swoich podopiecznych.

Zapoznaliśmy się z kotami tego kontynentu- pumą, ocelotem, jaguarem i margajem. Dowiedzieliśmy się, który z nich ma najciekawsze futro, który jest najsprawniejszy, który z nich ma najsilniejsze szczęki, a który z nich jako jedyny potrafi zejść po pionowej powierzchni głową w dół.

Poznaliśmy liczne gatunki  małp- od najgłośniejszego ssaka na lądzie, czyli wyjca, po najmniejszą małpkę, nazywaną kieszonkową, czyli pigmejkę karłowatą. Mierzy ona 15 cm i waży 100 g. Zapoznaliśmy się  również z  czepiakiem , wełniakiem i ponocnicą, prowadzącą nocny tryb życia.

Pani Małgosia pokazała nam najwolniejsze zwierzęta świata leniwca i leniuchowca. Czy wiecie, że ssaki te nie mają 7 kręgów szyjnych, jak większość ssaków.  Dziennie mogą przejść max. 40 m.

Ciekawym zwierzakiem na pewno jest mrówkojad, którego język może osiągnąć nawet 60 cm.

Poznaliśmy również gryzonie, największego z nich – kapibarę i odkrytego przez Polaka – pakaranę Branickiego.

Nie są to wszystkie zwierzęta, o których opowiadała nam pani Małgosia. Czy wiecie, które pominęłam?

B.Ż.

 


 

„Trzymaj formę”

 

To program zdrowotny realizowany w naszej szkole we współpracy z Sanepidem. Przypomina o podstawowych zasadach zdrowego życia.

  1. Zdrowo się odżywiaj.
  2. Bądź aktywny fizyczne.
  3. Dbaj o higienę ciała i otoczenia.
  4. Miej pozytywne nastawienie do innych.
  5. Unikaj używek.

Uczniowie rozmawiają na te tematy w ramach lekcji biologii, geografii, przyrody, wychowania fizycznego i godzin wychowawczych.  Zastanówmy się wspólnie, czy nasz styl życia jest zgodny z tymi zasadami? Czy możemy coś zmienić?

                                                                                                                                                    B.Ż., B.L.

   

 

 


 

Uzależnienia
 

W ramach profilaktyki oraz lekcji przyrody uczniowie klas czwartych omawiali temat uzależnienia.

Zwracaliśmy uwagę na to, co to są uzależnienia, podawaliśmy rodzaje uzależnień oraz skutki jakie przynoszą. Szczególną uwagę poświęciliśmy uzależnieniom od urządzeń elektronicznych. Uczniowie wykonali również prace plastyczne na ten temat.

                                                                                                                                        B.Ż

 

 


 

Dzień wody
 

„W niej się możesz kąpać,
piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta,
bez niej nie byłoby życia na ziemi,
każdy niech o tym dobrze pamięta.”

 

To słowa znanej dziecięcej rymowanki. O tym, jak woda  jest ważna często zapominamy, a bez niej nie byłoby życia. Tak wiele jej marnujemy, gdy w innych regionach świata jej brakuje.

O jej wadze dla ludzi i przyrody przypomina  Światowy Dzień Wody ,ustanowiony w 1992 roku przez ONZ ,a obchodzony 22 marca.

Uczniowie naszej szkoły zastanawiali się co można zrobić, aby ograniczyć jej niepotrzebne zużycie. Zaproponowali też swoje rozwiązania. Oto niektóre z nich.

                                                                                                                                     B.Ż

 

 


 

Powiedz NIE papierosom 

Co powiedzieć, gdy ktoś Cie częstuje papierosami?
 

Nie, dziękuję. Chcę mieć dobrą kondycję, aby uprawiać sport.

 

-Nie, dziękuję. Moja Dziewczyna, nie lubi jak palę. 

 

-Nie, dziękuję. Chcę mieć białe zęby i świeży oddech 

 

-Nie, dziękuję. Nie palę. 

 

W ramach realizacji programu profilaktycznego Stop paleniu papierosów, Uczniowie klas siódmych przygotowali na ten temat prezentacje multimedialne. 

                                                                                                   Bożena Lisowska 

 

 


 

Z przyrodą za pan brat!

 

Podczas lekcji o Parkach Narodowych uczniowie klasy 3c stworzyli ciekawe plakaty zachęcające do ich zwiedzania oraz do szanowania przyrody.

M.P.

 

 

 

 


 

Przyroda i człowiek- przyjaciele czy wrogowie?
 

Takie pytanie zadali sobie uczniowie klasy ósmej? Okazało się, że trudno na nie odpowiedzieć.  Czasem przyjaciele, czasem wrogowie…. Ale to wszystko zależy od nas samych. Jak to można zmienić?
Oto kilka propozycji…

                                                                                                                                  B.Ż

                        

 


 

Powietrze
 

Powietrze….. niewidoczne, a tak ważne. Ciągle słyszymy komunikaty o jego złej jakości.

Co można zrobić, aby polepszyć jego jakość?

Na te pytania szukali odpowiedzi uczniowie uczęszczający na zajęcia ekologiczne.

                                                                                                                            B.Ż

 

 

 


 

O zagrożeniach cywilizacyjnych na lekcjach chemii

 

Na lekcjach chemii w klasie siódmej uczniowie przedstawiali problemy środowiska związane z rozwojem cywilizacyjnym. Tworzyli notatki, plakaty, sketchnotki i prezentacje dotyczące zanieczyszczenia powietrza, efektu cieplarnianego oraz dziury ozonowej.

                                                                                                                                                                            KJ

 

 


 

Zanieczyszczenia wód

W celu zobrazowania zanieczyszczeń wód, uczniowie wykonali dwa doświadczenia.

 

W pierwszym z nich do  naczynia z zanieczyszczoną wodą uczniowie  dolewali  wodę czystą.

Cel doświadczenia-  jaka ilość  wody musi być dostarczona, żeby woda mogła być uznana za czystą. Wyniki doświadczenia zaskoczyły nawet uczniów. Bardzo dużo… nawet kilkanaście razy więcej.

 

W drugim doświadczeniu uczniowie obserwowali, jak zanieczyszczenia wpływają na organizmy w niej żyjące.

Oto wyniki ich pracy.

 B.Ż

             

 


 

Jakie to drzewo?

Drzewa odróżniamy na podstawie liści, korony, sylwetki czy też struktury pnia.

W ramach zajęć „ Ekologia na co dzień” uczniowie wykonali odbitki kory  różnych drzew, do których dokleili lub dorysowali owoce. Powstały w ten sposób kolaże w innej formie.

Czy rozpoznalibyście te drzewa, jeśli nie byłoby nazw?

 B.Ż

 

 


 

Woda wokół nas

Czy zastanawialiście się kiedyś,  gdzie w przyrodzie występuje woda? Jakie jest jej znaczenie? Co by było, gdyby jej zabrakło? Jak dużo wody zużywa każdy z nas codziennie?

Na te pytania spróbują odpowiedzieć uczniowie uczęszczający na zajęcia z ekologii.

Dziś zajęliśmy się występowaniem wody w przyrodzie. Uczestnicy  wykonali prezentacje na temat wód powierzchniowych. Czy wiesz, że 97% wody na kuli ziemskiej to wody w morzach i oceanach. Tylko 3% stanowią wody słodkie, a najwięcej  występuje jej w lodowcach i lądolodach. A te niestety….topnieją. Zastanówcie się, co możemy zrobić, aby temu zapobiec?

                                                                                                                                               B.Ż

  

 


 

Projekt „Eko-dom”

Uczniowie klas czwartych na zajęciach technicznych wykonali projekty eko-domów. Zastosowali różne  materiały, które kreatywnie wykorzystali . Przy okazji pracy nad projektem, uczniowie zapoznali się z terminem recykling.

B.Z

 

 

 

 


 

Dzień zwierząt

 

4 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zwierząt. Jest to świetna okazja do przypomnienia nam ludziom, jak wiele gatunków jest zagrożonych a wkrótce zniknie bezpowrotnie. Nasi uczniowie pamiętali o tym dniu. Z okazji tego wydarzenia wykonali prace,  gdzie tematem przewodnim były zwierzęta.

B.Zaraś, B.Żukowska

 

 

 

 


 

Co nam daje las?

 

10 października obchodzony jest Dzień Drzewa. Był to świetny temat na zajęcia z ekologii.
Uczniowie klas czwartych i piątych  wykonali plakaty oraz mapy myśli przedstawiające funkcje lasu, a następnie je zaprezentowali. Tym samym zdobyli cenną wiedzę oraz ćwiczyli jedną z umiejętności kluczowych, czyli prezentację. Zaskakująca była wiedza i pomysłowość uczniów w realizacji tego zadania.

B.Ż

 

 


 

Czy znasz te drzewa?

 

Spacerując po parku czy lesie, idąc wzdłuż ulicy mijamy liczne drzewa.  Czy znamy ich nazwy?

Z tym tematem zmierzyli się uczestnicy zajęć „ Ekologia na co dzień”.  Uczniowie po zapoznaniu się z prezentacją przedstawiającą drzewa i krzewy występujące w Polsce, mieli za zadanie rozpoznać jak najwięcej gatunków na podstawie zdjęcia liści.

Czy było to łatwe zadanie?  Oceńcie sami….

A ile gatunków drzew wy znacie?

B.Ż

 

 


 

Wynalazki inspirowane przyrodą

Dziś na zajęciach z ekologii zajmowaliśmy się wynalazkami inspirowanymi przyrodą. Dowiedzieliśmy się, dlaczego inżynierowie tak chętnie podpatrują naturę. Wykorzystaliśmy materiały przygotowane przez Uniwersytet Dzieci oraz własne doświadczenia i obserwacje.

Uczniowie mieli za zadanie podać jak najwięcej przykładów przedmiotów używanych przez człowieka w życiu codziennym, które były inspirowane naturą.

Takich przedmiotów wokół nas jest wiele np. zapięcia rzepy (owoce łopianu), płetwy (błona pławna płazów) , wieżowce (termitiery), strój pływacki (skóra rekina) i wiele, wiele innych….

                                                                                                                                  B. Żukowska

 

 

 


 

Zajęcia terenowe

W drugiej połowie września klasy czwarte uczestniczyły w zajęciach terenowych w Puszczy Kampinoskiej. Uczniowie prowadzili obserwacje przyrodnicze na jednej ze ścieżek dydaktycznych utworzonych w Kampinoskim Parku Narodowym. Trasa prowadziła przez jedną z wydm znajdujących się w parku obok zimowiska dla nietoperzy.

Zajęcia zostały zorganizowane dzięki współpracy z Fundacją KiM.

Uczniowie  bacznie obserwowali otoczenie, prowadzili dokumentację oraz zadawali liczne pytania pani przewodnik, która z wielką cierpliwością odpowiadała na nie.

Dzieci  wróciły do szkoły z dużą ilością wrażeń, zdjęć otaczającej przyrody i odpowiedzią na wiele nurtujących je pytań.

                                                                                                                             B.Żukowska

  

 

 

 

 


Archiwum EKOLOGIA rok szkolny 2019/20


Szkoła Podstawowa Nr 2
z Oddziałami Dwujęzycznymi
im. Ireny Szewińskiej
w Łomiankach
                                                                                                                                                    
                                                                                             

ul. Partyzantów 31, 05-092, Łomianki

telefon: 22 888 97 20

e-mail: sp2dabrowa@edulomianki.pl

oficjalna strona internetowa

 

Polityka cookies i prawa autorskie

Elementy cookie używane na stronie służą do zapamiętywania wybranych pozycji w menu oraz czasu odświeżania okien POPup pojawiających się na stronie.

Elementy graficzne wykorzystane na stronie są chronione prawem autorskim, a ich wykorzystywanie bez pozwolenia autorów jest zabronione.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone ©