W naszej szkole na zajęciach logopedycznych realizowany jest program „Oddycham nosem cały rok”. Ma on na celu profilaktykę i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem. Oddychanie jest fundamentem zdrowia i życia! Od urodzenia jesteśmy zdolni do prawidłowego oddychania torem nosowym. Jeżeli zauważymy, że dziecko nieprawidłowo oddycha (torem ustnym) powinniśmy jak najszybciej podjąć kroki w celu ustalenia przyczyn i wdrożyć odpowiednie działania. Dodatkowo program ma wspierać dzieci z grupy ryzyka dysleksji. Zadania i zabawy, które są zawarte w programie oraz metody pracy są dostosowane do dzieci z różnymi trudnościami oraz mają na celu wspierać rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej, małej i dużej motoryki.
Kilka faktów:
-Dzieci z dysleksją to aż 10%-15% populacji szkolnej, czyli około 3-5 uczniów na 30 osób/ na klasę!
-25 do 50% dzieci nawykowo oddycha przez usta-wpływa to na rozwój funkcji mózgowych, zmianę w obrębie twarzy i szczęki, niewłaściwe zachowania (nadpobudliwość), problemy z pamięcią i uczeniem się.
-40% dzieci oddychających do 8. r.ż. przez usta jest narażonych na obniżenie funkcji intelektualnych, opóźnienie rozwoju mowy, szczególnie na płaszczyźnie fonetyczno-fonologicznej i morfologicznej, specyficzne trudności w nauce.
-60% dzieci do 8 roku życia oddycha ustami.
-76,6% z nich ma problem z mówieniem.
-68% wykazywało nadużywanie głosu.
-80% ma problemy z koncentracją uwagi.
Powyższe dane obrazują nam, że nieprawidłowe oddychanie może wpłynąć na problemy m z koncentracją, pamięcią oraz może być podłożem pod specyficzne trudności w uczeniu się, czyli dysleksję. Program profilaktyczny “Oddycham nosem… ” ma na celu holistyczne podejście do dziecka oraz wsparcie całościowe jego rozwoju.
Zapraszam do zapoznania się z prezentacjami multimedialnymi na temat oddychania i ryzyka dysleksji.
M.Z.